På to hjul

Nyt friheten

Historisk lidenskap

Den første motorsykkelen ble laget i 1885 av Gottlieb Daimler og Wilhelm Maybach i Stuttgart. Den fikk navnet Reitwagen og var en sykkel med en petroleumsdrevet motor. Den første kommersielle motorsykkelen kom i 1894, og var en tosylindret firetaktsmotor. Navnet lød Hildebrand & Wolfmüller og den var relativt dyr. Den hadde ingen clutch, noe som bød på visse tekniske problemer. Den ble solgt i noen hundre eksemplarer.

Indian Motorcycle Co. ble stiftet i USA i 1901 av George M. Hendee og Carl Oscar Hedström. Firmanavnet var inspirert av den europeiske skrivemåten Moto Guzzi. Deres V-twin-motor ble det nye forbildet for motorsykkelmotorer grunnet et lavt støynivå og effektivitet. Hundre år senere er den fortsatt den mest populære motortypen til choppere og cruisere. Merket Harley-Davidson overgikk Indian Motorcycle Co. i popularitet i mellomkrigstiden.

Noen to-hjuls punkter:

  • Harley-Davidson kommer med elektrisk motorsykkel!
  • Verden største motorsykkel heter Gunbus og veier 650 kg.
  • Verdens raskeste motorsykkel gjorde 605 km/t i 2010.
  • Japaneren Masaru Abe har verdensrekorden i å kjøre på bakhjulet – 500 km kjørte han.
  • Visste du at NMCU har over 10.000 medlemmer?

Overlegen på motorsykkel

Per Jørgen Lerud kjører ikke motorsykkel for å kjøre fort og ligge i svingene, men for å nyte opplevelsen. – Det er fantastisk rekonvalesens å ta av seg arbeidsklærne etter mye mentalt press, og sette seg på sykkelen uten å måtte tenke sikkerhet på alle bauger og kanter, men bare gjøre noe man har lyst til, sier 56-åringen som er seksjonsoverlege ved Ortopedisk Rehabilitering ved Aker sykehus. Han har kjørt motorsykkel i over 40 år og har hatt nærmere 20 sykler. Motorsykkelen han har nå, er en moderne sykkel i gammel stil forteller han til tidskriftet.no .

– Jeg ser det romantiske i dette: motoren som går, vinden og skog- og blomsterduft. Selv ikke en spasertur i skogen gir en så sterk duftopplevelse som å kjøre sykkel, forteller Lerud.

Mekkeobjekter

Lerud er en mester i å mekke på gamle biler og motorsykler. Han kjøper noe gammelt i passe dårlig stand som han skrur og plukker på til det blir bra. Mekkeobjekter får han tak i gjennom avisene eller via pasienter. – Jeg får en del tips via pasienter. Det har hendt at jeg har hatt pasienter som har hatt så dårlige hofter at de ikke kommer seg inn og ut av bilen. Det var på den måten jeg fikk tak i en gammel BMW Isetta, en såkalt motorsykkelbil, forteller Lerud til tidskriftet.noDen har han fremdeles i tillegg til tre andre motorsykler. I fjor hadde han hele fem motorsykler. – Når man har mekket noe ferdig og innser at man er en dårlig selger, så sitter man der. Det er grunnen til at det står så mange kjøretøyer hos meg, sier han. Mange av kjøretøyene har heller ikke vært i super stand etter rehabiliteringen. Flere ganger har motorsykkelen hans stoppet langs veien og han har måttet ta bussen hjem.

På sykkel til vårmøte 

I fjor vår kjørte Lerud på den helt nye sykkelen fra Oslo til ortopedisk vårmøte i Haugesund. Flere leger kom bort til ham og tilstod at også de hadde en motorsykkel stående i bakgården. Flere ganger har Lerud hatt planer om å få til felles turer for motorsykkelkjørende leger og sykepleiere ved Aker sykehus, men han har ikke lyktes, så langt. Han ønsker seg et miljø hvor leger og sykepleiere kan forenes om noe annet enn jobben. En MC-klubb kun for leger synes han derimot ikke er noen god idé. Det kan lett bli for jålete, tror han. Men å være med i en MC-klubb, synes Lerud er viktig. Selv er han med i Senior MC, en landsdekkende MC-klubb som arrangerer turer og møter hvor medlemmene blant annet lærer hverandre kjøreteknikk.

Sikkerhet er et viktig moment for Lerud. Han bruker mye tid på å tenke på hvordan han kan kjøre sikkert. Mens han jobbet ved Sentralsykehuset i Akershus fra 1985 til 1995 var han svært opptatt av hva som skjer rett før en ulykke, og mener at han har lært mye sikkerhet av dette.

Jobben tar mye tid og ønsket om flere timer til hobbyen er til stede, men Lerud sier han har innsett at det blir for lite tid til alt han har lyst til. Som den eneste motorsyklist i familien blir det også mange turer alene, og da er det begrenset hvor mange langturer han får lagt inn i programmet. – Min filosofi er at man ikke skal investere mer tid og penger i en hobby enn at man har råd til å la den være. Derfor investerer jeg ikke mer enn at jeg føler at jeg har råd til å la sykkelen stå stille, sier Per Jørgen Lerud.

Men så lenge bakken er bar får Lerud sin daglige dose motorsykkel de to milene mellom hjemstedet Oppegård og Oslo. Og han kan definitivt triumfere med den største sykkelen av alle ved Aker sykehus.

Stykket er 18 år gammelt og hentet fra tidskriftet.no – Men følelsen med sykkel er den samme den dag i dag for mange sykkelentusiaster.